Google+

Blog

ETA. Het minimale effect van description lines op de ctr

Posted by on 15:50 in AdWords, Blog | 0 comments

Het is al een maand of twee beschikbaar maar vanaf 31 januari is er geen ontkomen meer aan. Wij schrijven de advertentieteksten vanaf dan alleen nog maar met twee headlines en een description. Voor een groot account is het herschrijven al uren werk. Bij verschillende klanten heb ik teksten geschreven waarbij de twee headlines hetzelfde zijn en de description verschilde. Er kwam geen snel significant verschil. Collega’s zien ook weinig effect bij het aanpassen van alleen de description line. EyeTrack-onderzoek van aantal jaar geleden toonde aan dat de headline 0,7 sec aandacht krijgt, de display url 0,53 en men slechts 0,15 seconden naar de beschrijving kijkt. In de ETA is de description nog onopvallender. De vraag is dus hoeveel tijd er in de description line moet worden gestoken? Set-Up van Test Omdat er geen eyetracking lab is bij AdSpecialist is heb ik zelf test gedaan via AdWords. De test was als volgt opgezet. Test op merknaam met veel volume in de VS.: AllRecipes. Een receptensite met hoog zoekvolume en een lage cpc. Test met AdWords text ads in Google Search op desktop:Vooral voor gemak met analyse. Een headline & drie verschillende description lines. Headline: AllRecipes Official Site. Watch Free Online Recipe Video Description lines. Twee controlevarianten en een testvariant. Volume: Om een test te doen moet je eerst het volume bepalen. Dit doe je met bijvoorbeeld de sample size calculator van Evan Miller. De ctr is ongeveer 25% op merknaam. Ik wil in ieder geval een relatief verschil van 20% zien. Zijn sample size tool gaf het aantal van 900  per variabele weer. Resultaten Na enkele dagen was het geld op en er was een fors aantal klikken gehaald. De resultaten waren als volgt. Er waren 7.920 vertoningen op de controlevarianten en 4.150 op de test. Zoals te zien is in het screenshot is het verschil erg klein. CTR: 24,3% voor controle tegen 23,1% voor de test. Opvallend is dat het verschil tussen Thousand Recipes en Easy to Make met 1,1% groter is dan tussen de Easy to Make en de Nonsense variant. Chi Squared Test gaf bij confidence van 90% aan dat het niet significant is. Screenshots van Labels. Toelichting: Control zijn de twee normale ads gecombineerd en Nonsense is de test description. Easy to make en Thousands Recipes zijn de uitgesplitste controlevarianten. Conclusie: Het is opvallend om te zien hoe klein de verschillen zijn na 12.000 vertoningen. Er is geen data bekend over de conversies of bounce rate omdat ik geen toegang heb tot analytics van AllRecipes. Een soortgelijke test bij een klant van wie ik de gegevens niet wil delen, wees in ctr & sitegedrag op kleine verschillen. Veel zoekwoorden halen dit aantal vertoningen per maand in Nederland nooit. Dit bevestigt voor mij het idee dat de description line weinig effect heeft. Bij woorden met een volume lager dan 10.000 per maand ben je met een correcte lange regel wel klaar. Display-url, headline 2 en vooral headline 1 verdienen meer aandacht. Volgende tests moeten uitwijzen hoe groot het effect van een display url en headlines zijn op de ctr. Hebben jullie andere ervaringen of ideeën over hoe een test beter kan worden...

read more

AdWords en Groupon: Allebei kunnen ze je maken en kraken

Posted by on 01:51 in AdWords, Blog | 0 comments

Stel je hebt de keuze tussen 100 sales via AdWords voor een Cost Per Sale van 15 euro of 25 conversies voor een CPS van 40 euro. Welke zou je kiezen? Het antwoord is: Ligt aan wat voor conversies het zijn. Lees hieronder over hoe je je AdWords-budget zo kan instellen dat het goed is voor je bedrijf en niet alleen voor AdWords. Als je kijkt naar het eerste scenario. Flink veel extra verkopen en helemaal via AdWords. Ieder bureau is trots op zulke resultaten. Baas blij, AdWords specialist trots en de klant tevreden. AdWords is een rendabel kanaal en verdient alle credit voor het aanbrengen van nieuwe klanten. Toch kan het sterk lonen om verder te kijken. Er is onlangs een interessant boek uitgekomen Numbersense van Kaiser Fung. De statisticus beschrijft hierin veel gemaakte fouten en kansen in het analyseren van data. Het hoofdstuk over Groupon laat zien dat je verder moet kijken dan alleen de gegenereerde omzet via de daily deal site.  Hetzelfde gaat op voor AdWords en andere kanalen zoals Facebook en Twitter waar bedrijven op zo een manier geld uitgeven voor omzet die ze anders ook wel hadden binnengehaald.   Hoe werkt Groupon en hoe kan het je bedrijf om zeep helpen? Groupon’s business model is simpel. Een bedrijf, bijvoorbeeld een sauna, wil meer klanten. Het heeft gehoord van Groupon en verkoopt daar een arrangement ter waarde van 100€ voor slechts 60€. De capaciteit van de sauna is niet eindeloos, dus er kunnen maximaal 100 dagjes worden verkocht. Het bedrijf levert 40€ in aan korting en moet 30% betalen van de verkoopprijs aan Groupon.  Dus het bedrijf verdient per verkocht dagje slechts 17€ in plaats van de €65. De deal loopt goed en raakt uitverkocht. 1700 euro en veel extra aandacht bij duizenden mensen in je regio die geinteresseerd zijn in een dagje sauna. Het lijken extra sales en geen megawinsten maar iets is beter dan niets.  Maar voor die 1700 euro winst er maar 26 gewone klanten nodig geweest. Als van de 100 klanten slechts een kwart al klant was of toch al een keer naar de sauna zou komen dan had het bedrijf het beter niet kunnen doen. De winst van de Groupon deal is alleen extra winst als die plekken anders niet verkocht waren. Gewone Klant Sauna Groupon Klant Sauna Rekening 100 60 Kosten(personeel, verwarming) 25 25 Promotiekosten 10 18 Winst 65 17 Winst bij 100 klanten 6500 euro 1700 euro Winst bij 30 klanten 1950 euro 510 euro   Groupon klanten staan niet bekend als loyale klanten. Het kan trouwe klanten zelfs tegen de borst stoten dat er zo een deal is.  Verschillende bedrijven gingen minder omzet draaien door Groupon en sommige gingen zelfs failliet. Lees hier meer: http://junkcharts.typepad.com/numbersruleyourworld/2011/05/grouponomics-and-the-power-of-counterfactual-thinking.html    De overeenkomst met AdWords Waar bij de sauna dezelfde winst hadden gehad als ze maar een kwart van de Groupon gebruikers zelf hadden binnengehaald, kunnen AdWords cijfers ook geflatteerd zijn. Als wij de sauna nemen met een zelfde hoge korting inzetten in AdWords zullen de resultaten ook goed zijn. Er zal budget worden ingeleverd bij Google maar meestal zal een AdWords specialist ervoor zorgen dat er winst wordt gemaakt onder de streep. Ook hier is het maar de vraag of het niet via andere kanalen toch al verkocht was geweest en...

read more

AdWords Advertentieteksten Bij Elkaar Jatten?

Posted by on 08:12 in AdWords, Blog | 0 comments

Advertentieteksten zijn essentiële elementen van een goede campagne. Doordat ads meer klikken krijgen dan de andere op de pagina schiet je kwaliteitsscore omhoog en dalen je kosten scherp. Net zo belangrijk is dat het zorgt dat je teksten het juiste publiek aanspreken. Namelijk mensen die actie ondernemen op je site. Ads schrijven die resultaten op leveren hoe doe je dat? Het korte antwoord is dat je ze jat. Maar goed jatten kost tijd en vraagt inzicht. Het gaat erom dat je kijkt wat er werkt in andere markten en hier lering uit trekt.  Met deze techniek heb ik een stijging van minimaal 20% in CTR gekregen voor verschillende accounts en het is iets dat iedereen van beginner tot specialist kan doen. Het begint bij de vraag hoe je goede advertentieteksten vindt en herkent en vervolgens kan gebruiken voor je eigen ads. Stap 1 –. Het kiezen van de juiste zoekwoorden. Kies een paar belangrijke zoekwoorden voor je account. Laten wij zeggen dat wij een online winkel hebben die ZTOV heet. Waar stofzuigers van verschillende bekende merken verkocht worden. Je bent niet heel competitief op prijs maar levert wel garantie en gratis bezorging. Zoekwoorden zijn: Stofzuiger, Stofzuiger kopen. Omdat je ook wilt weten wat er in het buitenland werkt vertaal je deze woorden in het Engels en Duits. Staubsauger en Vacuum Cleaner! Stap 2 — Het vinden van goede advertentieteksten Ga naar de Ad Preview Tool. En voer achtereenvolgend de woorden voor een stad in de UK, de US en in Duitsland. Maak met het knipprogramma screenshots van de teksten in iedere SERP. DOe dat ook voor die in Nederland of België. Voorbeeld van de Ad Preview Tool.   Stap 3 – Hoe herken je goede teksten? Een goede advertentietekst is er eentje die werkt, dus een hoge CTR en kwalitatief goed bezoek brengt naar je site. Om in competitieve markten bovenin te staan zal je toch een redelijke CTR moeten hebben anders houd je het als adverteerder financieel niet vol. Is je CTR namelijk relatief lager dan de andere ads krijg je ook een lagere kwaliteitscore. Het is geen waterdichte methode en daarom gaan wij ook meerdere landen af en meerdere advertentieteksten. Elementen die in meerdere top ads terugkomen zijn waarschijnlijk interessant voor de zoeker. Daarnaast is er ook zoiets als gevoel. Als je zelf een goede ziet dan kan je die gebruiken ter inspiratie. Want je kunt altijd testen en de ads weer uitzetten.   Maar een advertentietekst kan bestaan uit verschillende elementen. Hieronder staan er een paar waarop je de ads kan scannen. : Call to Action Zoekwoord in de tekst Relevantie Features Benefits Garantie Prijs.   Hieronder de screenshots van de SERPs in de AdWords Ad Preview Tool:   NL   VS GB DE Stap 4 – Analyseer de goedlopende teksten. Wat valt op in de verschillende landen en welke ads vallen op?  Analyseer met name de top 3 van de SERPs in elk land. Wij hebben 4 landen meegenomen. Dit zijn dus 12 ads.  Voor deze 12 ads kan je kijken naar de lijst van elementen en dan gaan turven.  Je kan vrij zeker van zijn dat als iets vaak voorkomt iig geen negatief effect heeft op de CTR Gratis thuisbezorgd doet het overal erg goed. Zoekwoorden komen altijd geheel of gedeeltelijk terug. Groot aanbod...

read more