AdWords Advertentieteksten Bij Elkaar Jatten?

Het systematisch analyseren van concurrenten helpt je in begrip van de markt en van de concurrentie. Lees hier hoe je dit kan aanpakken.

Advertentieteksten zijn essentiële elementen van een goede campagne. Doordat ads meer klikken krijgen dan de andere op de pagina schiet je kwaliteitsscore omhoog en dalen je kosten scherp. Net zo belangrijk is dat het zorgt dat je teksten het juiste publiek aanspreken. Namelijk mensen die actie ondernemen op je site.

Ads schrijven die resultaten op leveren hoe doe je dat?

Het korte antwoord is dat je ze jat. Maar goed jatten kost tijd en vraagt inzicht. Het gaat erom dat je kijkt wat er werkt in andere markten en hier lering uit trekt.  Met deze techniek heb ik een stijging van minimaal 20% in CTR gekregen voor verschillende accounts en het is iets dat iedereen van beginner tot specialist kan doen.

Het begint bij de vraag hoe je goede advertentieteksten vindt en herkent en vervolgens kan gebruiken voor je eigen ads.

Stap 1 –. Het kiezen van de juiste zoekwoorden.

Kies een paar belangrijke zoekwoorden voor je account.

Laten wij zeggen dat wij een online winkel hebben die ZTOV heet. Waar stofzuigers van verschillende bekende merken verkocht worden. Je bent niet heel competitief op prijs maar levert wel garantie en gratis bezorging.

Zoekwoorden zijn: Stofzuiger, Stofzuiger kopen.

Omdat je ook wilt weten wat er in het buitenland werkt vertaal je deze woorden in het Engels en Duits. Staubsauger en Vacuum Cleaner!

Stap 2 — Het vinden van goede advertentieteksten

Ga naar de Ad Preview Tool. En voer achtereenvolgend de woorden voor een stad in de UK, de US en in Duitsland. Maak met het knipprogramma screenshots van de teksten in iedere SERP. DOe dat ook voor die in Nederland of België.

Voorbeeld van de Ad Preview Tool.

AdPreviewTool

Stap 3 – Hoe herken je goede teksten?

Een goede advertentietekst is er eentje die werkt, dus een hoge CTR en kwalitatief goed bezoek brengt naar je site. Om in competitieve markten bovenin te staan zal je toch een redelijke CTR moeten hebben anders houd je het als adverteerder financieel niet vol. Is je CTR namelijk relatief lager dan de andere ads krijg je ook een lagere kwaliteitscore.

Het is geen waterdichte methode en daarom gaan wij ook meerdere landen af en meerdere advertentieteksten. Elementen die in meerdere top ads terugkomen zijn waarschijnlijk interessant voor de zoeker.

Daarnaast is er ook zoiets als gevoel. Als je zelf een goede ziet dan kan je die gebruiken ter inspiratie. Want je kunt altijd testen en de ads weer uitzetten.

Maar een advertentietekst kan bestaan uit verschillende elementen. Hieronder staan er een paar waarop je de ads kan scannen. :

Call to Action

Zoekwoord in de tekst

Relevantie

Features

Benefits

Garantie

Prijs.

Hieronder de screenshots van de SERPs in de AdWords Ad Preview Tool:

NL

stofzuigernl

VS

vacuumcleanersus

GB

vacuumcleaneruk

DE

staubsaugeradsde

Stap 4 – Analyseer de goedlopende teksten.

Wat valt op in de verschillende landen en welke ads vallen op?  Analyseer met name de top 3 van de SERPs in elk land. Wij hebben 4 landen meegenomen. Dit zijn dus 12 ads.  Voor deze 12 ads kan je kijken naar de lijst van elementen en dan gaan turven.  Je kan vrij zeker van zijn dat als iets vaak voorkomt iig geen negatief effect heeft op de CTR

  • Gratis thuisbezorgd doet het overal erg goed.
  • Zoekwoorden komen altijd geheel of gedeeltelijk terug.
  • Groot aanbod komt regelmatig terug.
  • Vergelijken doet het in Nederland goed. Nederland is een echt winkelland. Waar mensen enorm veel vergelijken, reviewsites lezen en kopen.
  • Productnamen komen veel terug. Dyson, Panasonic, Oreck & Bosch zijn terug te zien in de topads. In Nederland zien wij dit niet terug. Het lijkt er ook op dat de Bosch Tiger op tv is en de Oreck in de VS is net nieuw.
  • Ook namen van de winkels komen uds veel terug.
  • Opvallend is ook de focus op prijs en en gratis bezorging en niet zo zeer op de producten. Komt maar 2 keer voor in de top 3 van alle landen. Terwijl er genoeg te bedenken zijn: Schoon, snel, zuigkracht, zuinig, zonder zak,  nieuw etc.   Ookniet op de zoekwoorden als dyson, panasonic ucg 320 en andere productnamen.
  • Bespaar, Korting, 50% eraf. Dit komt veel voor.
  • De Call-to-Action Koop of Bestel zie je maar één keer terug in de topads. Shop, Vergelijk, Probeer en Bespaar wel. Die zijn iets minder dwingend.

Wat kunnen wij hier uit meenemen voor onze advertentieteksten?

Stap 5 – Zelf adteksten samenstellen.

Als wij teruggaan naar onze klant. De stofzuigerwinkel die niet heel goedkoop is maar wel garantie heeft en gratis levert en bekende merken verkoopt kunnen wij de volgende ads samenstellen.

Stofzuigers bij ZTOV Vergelijk Dyson, Bosch Tiger & Panasonic. Gratis bezorgd + 1 Jaar Garantie! Ztov.nl/stofzuigers

Hier komt vergelijkingselement in terug en het stuk van de merknamen. Daarnaast de gratis bezorging en de merknaam van het bedrijf.

Stofzuiger Kopen?  Kies best beoordeelde stofzuigers. Altijd 1 J-grnt. & gratis bezorgd! ZTOV.nl/Stofzuigers

Hier komt het vergelijkingselement ook in terug door best beoordeeld. Daarnaast dus weer de twee elementen garantie en bezorging in combinatie met altijd om de service te benadrukken.

Het zou ook verstandig zijn om te benadrukken bij de klant dat aanbiedingen en kortingen het erg goed doen. Het kan het waard zijn om een aanbiedingenpagina te maken en te kijken of adverteren met zo een landingspagina goed gaat in CTR en conversieratio.

En verder?

Het hele idee achter deze exercitie is dat het je dwingt om te kijken naar de concurrentie. En nog meer dan dat te kijken naar concurrenten ga je ook meer begrijpen wat er werkt in de markt en wat andere partijen doen.  De tijd die je in deze oefening steekt levert je veel inzichten op. Je kijkt naar de SERP zoals je klanten dat zelf zullen doen. Het klinkt logisch maar datgeen dat het meest voor de hand ligt wordt vaak overgeslagen.

Statistieken en testen kunnen een hoop richting geven en inzicht in wat werkt en wat er niet werkt en hoe beter je daarin wordt hoe eerder en beter je akn optimaliseren.  Maar uiteindelijk is het AdWords spel toch wie de beste Ad Copy kan schrijven voor de zoeker.

Tags

No items found.

Latest Posts

AdWords en Groupon: Allebei kunnen ze je maken en kraken

Verkopen wat je niet via je eigen kanalen verkoopt is de toegevoegde waarde van Google en vooral van daily deal sites als Groupon. Helaas verkopen ze je vaak een sigaar uit eigen doos.

ETA. Het minimale effect van description lines op de ctr

Het descriptieveld is het langste veld met 90 karakters. Maar wat er ingevuld wordt lijkt weinig effect te hebben.

Verbeter je CTR met de teksten van product reviews

Constant zelf advertentieteksten gebruiken is lastig. Lees hier een stappenplan om de taal van de klant te vinden en toe te passen in je teksten.